torsdag 8 juli 2010

Min vikt...

Jag började alltså så smått med LCHF direkt efter föreläsningen, men det var först några dagar senare som jag lyckades med att även utesluta bröd. Mitt hembakta bröd är nämligen så otroligt gott och jag kunde inte med att slänga det sista som fanns av det. Just den tankegången är lite farlig för man ska inte "förbarma sig" över mat som blivit över. Själv lägger jag upp så mycket som jag tror att jag ska äta på tallriken på en gång och ofta har jag märkt att jag inte orkar hela portionen numera. Fett mättar ju bättre än kolhydrater. Då kommer det luriga, att sluta äta fast det ligger massor av god mat kvar på tallriken. Förut har jag ätit upp allt ändå, för det har man ju lärt sig, att inte slänga mat, men det är bara att göra sig själv en björntjänst. "Ät när du är hungrig och sluta när du är mätt" är en bra devis.

Jag trodde att det skulle bli svårt att avstå pasta, ris, bröd och potatis, men det har gått förvånansvärt bra. Ris och potatis är jag inte så förtjust i egentligen, men pasta kunde jag leva på om jag fick och bröd (hembakt) är ju så otroligt gott! Men, men.. Jag märker ju redan att jag mår så mycket bättre utan kolhydraterna och stärkelsen och det gör det lättare att låta bli godsaker.

Nå, vikten då! Hur har det gått? Jo, efter första veckan (med lite småfuskande) visade vågen på nästan 2 kilo minus. Efter ytterligare en vecka hade jag gått ner mellan 2 och 3 kilo till. Vår våg är en glädjevåg och visar lite vad den känner för, men jag går efter dessa siffror så länge. Den når inte upp till min gamla vikt, hur jag än ställer mig eller gungar på den i alla fall. ;)

Nu är ju inte vikten det som är viktigast, utan man bör istället mäta kroppen och se minskningen på de måtten och så ska man ju må bra av det man äter. Ändå är det lite kul att se vågpilen stanna tidigare och tidigare för varje gång. :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar