onsdag 7 juli 2010

Mitt nya liv som LCHF:are.

Jag har bestämt mig för att skapa en egen liten "sidoblogg" om mitt nya liv som LCHF:are och min viktresa. Detta för att inte ta för mycket plats i anspråk i den blogg jag har tänkt som dokument över familjelivet och mina barns utveckling. Min resa mot ett hälsosammare liv inleddes den 21 juni 2010 då jag var på en föreläsning med Kostdoktorn Andreas Eenfeldt. Mycket av det han sa kände jag redan till, men nu fick jag en extra "spark i baken" att radikalt ändra mina matvanor till det bättre.

LCHF går ut på att ta bort kolhydrater och spannmål ur kosten i största möjliga utsträckning och istället äta kött (med fettet kvar) bacon, fisk, ägg, blomkål, broccoli, vitkål, surkål, tomater, gurka och grönsallad. Vi använder mycket fett (riktigt SMÖR) när vi lagar mat och häller gärna en rejäl skvätt grädde i såsen också. Ost är en bra källa till kalcium och protein och dessutom är det gott. Som snacks eller liten utfyllnad till maten äter vi nötter och mandel. Tumregeln är att det man äter inte ska innehålla mer kolhydrater än 5 g/100 g livsmedel.

Hela livet har man fått höra att man ska undvika fett och istället äta frukt och grönt och grovt bröd etc. Nu är det svårt att tänka om, men när man funderar över vad vi som människor livnärt oss på i årtusenden, om inte årmiljoner (ja ja, lätt överdrift!) är det lite lättare. Det fanns inte vitt mjöl, raffinerat socker, färgämnen, smakersättare och konserveringsmedel att tillgå där ute på savannen.. Frukt har jag svårt att avstå ifrån, men jag tänker som det sades i någon slogan förr; "Frukt är godis." Genom att tänka så kan jag unna mig en frukt då och då som just godis.

Tidigare har jag varit väldigt sockerberoende, med stadigt ökande vikt (och därpå följande bantningsförsök förstås) och detta har såklart påverkat både humör och ork. Jag har ständig värk i leder och muskelfästen och har nu läst om andra med samma besvär som blivit helt friska genom att äta enligt LCHF. Det är givetvis något jag hoppas ska hjälpa mig också. Efter två veckor upplever jag redan att mitt sötsug helt försvunnit och jag är piggare nu när jag slipper alla sockertoppar och -dalar. På sikt kommer det också att påverka insulinproduktionen i min kropp och med lägre insulinproduktion kommer min kropp inte heller vara lika benägen att lagra fett.

För er som vill veta mer om LCHF rekommenderar jag varmt ett besök hos Kostdoktorn.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar